Kursplan  
 
Datalogiskt tänkande som kompetens i skolan, grundkurs för lärare, 7,5 högskolepoäng
(Computer-based Problem Solving as a Teaching Tool, 7.5 credits)
 
Kurskod: 1575ÖV
Ämnesgrupp: Övrigt inom naturvetenskap
Huvudområde: Inget huvudområde
Ansvarig institution: Lärarutbildningen
Utbildningsområde/n: Tekniska området 100%
Betygsalternativ på hel kurs: G/VG
Utbildningsnivå: Grundnivå
Kursnivå: A
Fördjupning: G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Undervisningsspråk: Svenska
Giltig fr.o.m: VT 2017


1. Fastställande

Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningens kursplanenämnd vid Södertörns högskola den 2016-09-06 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

2. Behörighetskrav

Lärarexamen inom lärarutbildning med inriktning förskoleklass till årskurs 6 eller motsvarande

3. Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:
  • använda enkel analog programmering, kod- och blockprogrammering
  • diskutera programmeringens betydelse i skola och samhälle
  • identifiera progression i elevers programmeringskompetens i förhållande till deras behov och utifrån skolans styrdokument
  • diskutera programmering ur ett interkulturellt perspektiv
  • utforma lektionsplanering utifrån ett valt datorprogram och koppla det till skolans styrdokument

  • 4. Innehåll, delkurser och examinationsmoment



    • Datalogiskt tänkande som kompetens i skolan, 7,5 högskolepoäng
      (Computer-based Problem Solving as a Teaching Tool, 7.5 credits)
      Kursen syftar till att introducera studenten i datalogiskt tänkande som kan beskrivas som problemlösning med hjälp av datorer. Med den utgångspunkten behandlas grunder inom programmering med ett tydligt perspektiv på dess användning i de tidiga skolåren (F-6). Studenten får träna på olika former av programmering såsom kod- och blockprogrammering. Under kursen diskuteras och praktiseras programmering utifrån skolans styrdokument. Till exempel behandlas koppling till olika ämnens kursplaner.


    • 1001, Datalogiskt tänkande som kompetens i skolan, 7,5 högskolepoäng
      (Computer-based Problem Solving as a Teaching Tool, 7.5 credits)
      Betygsalternativ: U/G/VG

    5. Undervisningens upplägg

    Under kursen används varierande undervisningsformer såsom föreläsningar, seminarier, webbseminarier och praktiska övningar.

    6. Examination

    Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter, praktiska programmeringsuppgifter och deltagande på samtliga kurstillfällen samt i diskussioner på studiewebben.

    Högst ett kurstillfälle kan kompenseras med skriftlig inlämningsuppgift och praktiska programmeringsuppgifter.
     Betygskriterier delas ut vid kurs/delkursstart.

    7. Litteratur

    Om litteraturen förändras mellan terminer, fastställs ny litteraturlista inför nästkommande termin senast 15 juli respektive 15 december.
     
    Giltig fr.o.m Giltig t.o.m Beslutsdatum Beslutande organ
    VT 2017VT 20172016-10-05Rådet för samverkan av fristående kurser och uppdragsutbildningar
    HT 20172017-05-12Rådet för fristående kurser

    8. Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

    Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.