![]() | |
Utbildningsplan | |
Förskollärarutbildning med interkulturell profil, erfarenhetsbaserad, 210 högskolepoäng |
(Career-Based Early Years Teacher Education with an Intercultural Profile, 210 credits) |
Programkod | P3402 |
Ansvarig institution | Lärarutbildningen |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | VT 2018 |
1. | Fastställande Utbildningsplanen är fastställd av Fakultetsnämndens utskott för lärarutbildning och utbildningsvetenskap vid Södertörns högskola den 2017-09-06 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen. |
2. | Behörighetskrav Grundläggande behörighet samt Naturkunskap A, Samhällskunskap A (Områdesbehörighet 6 a, undantag ges för Engelska B). Samt minst tre års dokumenterad arbetslivserfarenhet inom förskoleverksamhet eller motsvarande (omfattande minst 50% av heltid). Eller Grundläggande behörighet samt Naturkunskap 1 b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1 b / 1a1+1a2 (Områdesbehörighet A6 a). Samt minst tre års dokumenterad arbetslivserfarenhet inom förskoleverksamhet eller motsvarande (omfattande minst 50% av heltid). |
3. | Programspecifika lärandemål Kunskap och förståelse Mål enligt SFS 2013:1118 För förskollärarexamen ska studenten Lokala lärandemål Efter genomgången utbildning kan studenten Färdighet och förmåga Mål enligt SFS 2013:1118 För förskollärarexamen ska studenten Lokala lärandemål Efter genomgången utbildning kan studenten Värderingsförmåga och förhållningssätt Mål enligt SFS 2013:1118 För förskollärarexamen ska studenten Lokala lärandemål Efter genomgången utbildning kan studenten |
4. | Användbarhet De kunskaper, färdigheter, förmågor och förhållningssätt som förvärvas under utbildningen ger studenten goda förutsättningar och god beredskap att leda små barns lärande och för att genomföra alla de övriga uppgifter som förskolläraryrket idag innebär. Studenten har dessutom en väl utvecklad förmåga att binda samman sina praktiska kunskaper med teoretiska perspektiv och se de teoretiska kunskapernas konsekvenser för den praktiska verksamheten. Utbildningens interkulturella profil ger dessutom speciella kunskaper och färdigheter och utvecklar förhållningssätt som gör studenten särskilt väl skickad att verka i pedagogiska miljöer där barn med olika bakgrund möts. Utbildningen ger dessutom god vetenskaplig skolning och gedigna pedagogiska kunskaper och färdigheter som kan vara användbara också inom andra områden. |
5. | Examen Examensbenämning: Krav för examen: |
6. | Programbeskrivning Programmet består av följande områden: Utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng, verksamhetsförlagd utbildning (Vfu) i förskolan om 30 högskolepoäng samt studier inom det förskolepedagogiska området om 120 högskolepoäng. Studierna i den utbildningsvetenskapliga kärnan sker inom kurser som betecknas utbildningsvetenskap. Programmet omfattar förskolepedagogiska och förskoledidaktiska studier inom barns kommunikativa och språkliga utveckling, grundläggande läs-, skriv- och matematikutveckling, naturvetenskap, barnkultur, religion och samhällsorienterande ämnen samt skapande verksamhet. Programmet tar sin utgångspunkt i studentens yrkeserfarenhet och utgår från praktiken för att belysa teorin liksom teorin får belysa praktiken. Studenten ska också inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om 15 högskolepoäng. |
7. | Kurser som obligatoriskt ingår i programmet Utbildningsvetenskap omfattande 60 högskolepoäng Verksamhetsförlagd utbildning omfattande 30 högskolepoäng Förskolepedagogiska och förskoledidaktiska studier omfattande 120 högskolepoäng inom barns kommunikativa och språkliga utveckling, grundläggande läs-, skriv- och matematikutveckling, naturvetenskap, barnkultur, religion och samhällsorienterande ämnen samt skapande verksamhet. |
Student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats på de obligatoriska kurser som ges inom ramen för programmet alternativt på någon av de inriktningar/kurser som ges inom programmet (se 11 Övrigt, gällande behörighet). |
8. | Kurser som kan ingå i programmet |
Studenten har alltid platsgaranti på ett urval kurser som motsvarar upp till heltidsstudier, dock inte med garanti på förstahandsval. För behörighet se respektive kursplan. |
9. | Självständigt arbete För förskollärarexamen ska studenten inom ramen för kursfodringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom det förskolepedagogiska området. |
10. | Tillgodoräknande av tidigare utbildning Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande inom programmet. |
11. | Övrigt För behörighet till kurser inom programmet, se respektive kursplan. |